Krize. Vykukuje na nás snad z každých novin a možná jste její příznaky spatřili i uvnitř vaší firmy. Covid. Válka. Energetická krize. Inflace. Valí se to na nás ze všech stran a pro podnikání nastaly až extrémní podmínky. Není divu, že spousta firem již zbankrotovala a další k tomu nemají daleko.
Tento článek ale není o špatných koncích. Je o řešení problémů. Krize nás totiž také učí, jak zůstat ve střehu a bojovat o to, co je pro nás v životě cenné a smysluplné. A také otevírá nové příležitosti.
Nechat si pomoci je umění
I když se může vaše situace zdát nejčernější, nezbývá, než posbírat odvahu a začít krizi řešit. Nejhorší je zavírat nad situací oči a dělat, že problémy neexistují. Raději se podívejte na celou krizi jako na příležitost k “uzdravení” a zbavení se procesů, návyků či způsobu myšlení, který vám už neslouží k ničemu dobrému.
Spousta majitelů firem má pocit, že všechno musí vyřešit sami. Je to přirozené, proto takto byli vždy zvyklí jednat. Bohužel, v některých situacích to může být až sebevražedné jednání. A to doslova.
Jakým vnitřním procesem musí majitelé firem projít, aby se od hromadění problémů dostali k jejich řešení:
- Přijetí, že potřebuji pomoci a změnu
- Uvědomění si chybného konání či uvažování
- Požádání o zpětnou vazbu (vyhodnocování, co funguje, co ne)
- Odpuštění si chyb
- Otevření se novým způsobům vedení firmy
Říct si o pomoc není známka slabosti, ale rozhodnosti. Rozhodnosti chtít problém vyřešit tou nejefektivnější, či nejméně bolestivější cestou. Zachránit firmu. A jak všichni podnikatelé dobře vědí, rozhodovat se je potřeba rychle a s nadhledem k dané situaci.
Krizi musíte řešit včas
Problémy mají jednu nepříjemnou vlastnost. Čím déle je přehlížeme, tím více nabobtnávají. Jejich řešení pak stojí více času, úsilí a peněz. A někteří podnikatelé nechávají situaci zajít až do bodu, ze kterého už není návratu. Pak zbývá jediné, zlikvidovat firmu a doufat, že celý proces zasáhne do životů společníků, zaměstnanců i vašich blízkých co nejméně bolestivě.
Jak vám pomohu ve vaší firmě?
Zatímco v korporátech jsou na změnu lidí na vysokých manažerských pozicích zvyklí, v podmínkách malé a střední firmy, kde vše stojí na osobě zakladatele, může být zavedení nových pořádků a řídících systémů osobní výzva. Klíčovou roli zde hraje samozřejmě důvěra mezi majitelem a konzultantem.
Hlavní podstatou mé práce je najít řešení pro krizovou situaci. Z pozice externího konzultanta mám pro tuto práci několik klíčových výhod, kterými majitel firmy z povahy věci nemůže disponovat.
- Nahlížím na problémy zvenčí a neovlivňuje mě “firemní slepota”
- Nepodléhám interním vazbám a vztahům ve firmě
- Mám zkušenosti s řešením široké škály krizí a situací v různých firmách
- Dokážu uplatnit zkušenosti z jiných firem, které podnikají ve stejném oboru
- Díky tomu, že navrhnu nová řešení, tak majitel získá čas a klid na rozmyšlenou
Postup řešení krize ve firmě je následující:
- Definuji skutečnou příčinu vzniku problémů
- Zjistím kondici firmy nejen po stránce cashflow
- Stanovím vhodné řešení problémů
- Nastavím funkční procesy a systém kontroly
- Motivuji zaměstnance k plnění společného cíle
- Pomohu stabilizovat firmu
- Stanovím jasné cíle pro další postup
Na každý problém existuje řešení
Nebudu vám mazat med kolem pusy. Správné nastavení společnosti je velmi náročná práce a těžké období pro všechny zaměstnance, ale i dodavatele a odběratele. Každopádně, zvládnout se dá vše. A jak jsem zmiňoval už výše, nechat si pomoci je známka rozhodnosti, ne slabosti.