Případová studie

7 symptomů, podle kterých poznáte, že je firma v krizi

Cítíte se jako otrok své vlastní firmy? Trávíte prací 16 hodin denně, a přesto nic pořádně nefunguje? Anebo se bojíte odjet na dovolenou, aby se za pár týdnů vše nesesypalo? Nejste sami, potkávám spoustu podnikatelů v této situaci. Tento článek vám má pomoci uvědomit si, kde leží příčiny problémů a aktivně je začít řešit.

1. Nereflektujete změny na trhu a firma stagnuje

Bohužel, spousta majitelů dostane svou společnost do fáze, ve které ustrne. Podnikání jim přinese slušné peníze, pořídí si dům, auto a splní si své osobní sny, ale dál už se nestarají o to, kam by firma měla směřovat. Ale dříve nebo později se na trhu objeví nový dravý hráč nebo nějaká inovace a jednoduše je převálcuje.

Poznáváte se v tom? Jak neusnout na vavřínech a reagovat na změny, které se dějí na trhu? Tou nejlepší variantou je pravidelně se vzdělávat, sledovat trendy a inovovat. Pokud cítíte, že to nedokážete sámi, dostaňte do týmu lidi s energií a elánem, kteří se na zavádění inovací dokážů zaměřit (důležité je dát jim k tomu také správné kompetence).

Takovým člověkem může být o generaci mladší zaměstnanec, který se přirozeně obklopuje novými technologiemi, ale také interim manažer, který ve stejném oboru podnikání nabral zkušenosti z jiných firem a dokáže rychle odhadnout, v čem vaše společnost zaspala také aplikovat patřičné změny a aktivní procesy.

2. Rapidní pokles obratu a nepřizpůsobení režijních nákladů

Toto je jeden z nejkritičtějších problémů, na který musíte reagovat velmi rychle. Často se firmy v situaci, kdy jim z různých důvodů rapidně klesne obrat, jen nějak plácají, utrácí stejně, jako byly zvyklé a stále více se zadlužují, místo toho, aby upravily svou velikost a provozní náklady. Tzn. nechají si stejný počet zaměstnanců, stejně velké kanceláře, udržují stejně velký vozový park atd. Prostě nedojde k vůbec žádným škrtům.

Pokud takovému problému čelíte, musíte udělat radikální a rychlý řez, a i když vyhazování lidí a škrtání v rozpočtech není činnost, kterou by si někdo užíval (ale i takový manažeři se najdou), je to mnohem lepší cesta, než abyste o několik měsíců později museli zavřít celou firmu a vyhlásit na sebe konkurz.

Jeden z nejčastějších důvodů, proč k poklesu obratu dojde, je, že jste přestali aktivně shánět zakázky anebo nemáte funkční obchodní tým a marketing. Toto jsou často podceňované oblasti a podnikatelé mají tendenci dělat všechno ostatní, ale přiznejte si to, nové zakázky jen tak samy nepřijdou.

3. Nemáte správně spočítanou ziskovost, a proto ve firmě nezůstávají peníze

Dost často se potkávám s případy, kdy ve firmě absolutně nezapočítávají veškeré nákladové položky – například poměrnou část mezd zaměstnanců, kteří pracovali na nějaké zakázce, faktury od “ičařů”, které mohou být i za více projektů, ale s různými objemy práce, náklady na logistiku, kanceláře, administrativu, účetní apod.

Dám vám příklad, který jsem bohužel zažil už vícekrát, když jsem ve firmách pomáhal zjistit, kde se ztrácí peníze. Majitel firmy mi tvrdil, že má na zakázkách 30 % zisku, ale když jsme opravdu spočítali všechny náklady, vyšlo to na 12 %. Nesekl se o pár procent, ale více než o 10.

Zkrátka a jednoduše, pokud si nedokážete k tržbám správně přiřadit všechny nákladové položky, tak logicky nevíte, kolik (a jestli vůbec) vyděláváte. V takovém “rozpoložení” stačí, když přijde nečekaný větší výdaj, něco se pokazí, vypadne důležitý klient apod., a než se nadějete, jste po krk v problémech, které mohou firmu dorazit.

4. Neinvestujete do rozvoje firmy

I když vám firma funguje a vydělává, tzn. každý rok zůstávají na účtě peníze navíc, můžete si zadělávat na nečekané potíže, pokud neinvestujete. Nemyslím tím nějaké akcie, dluhopisy, drahé kovy apod. Základem rozvoje každého podnikání je především investice do sebe a dalšího rozvoje.

Může to být nákup nových výrobních strojů, obnova vozového parku (vždy si dobře spočítejte, jestli je výhodnější operativní leasing, nebo zaplatit hotově a třeba za 3 roky auta prodat), ale také zde patří investice do vzdělávání zaměstnanců, nových kanceláří, softwarů ale i třeba skladových zásob.

Samozřejmě je správné, abyste měli na firemním účtě finanční rezervu, ale rozhodně není správná strategie pořád dokola opravovat starý stroj (nebo auta) a mít kvůli tomu prostoje. Nejen, že to nakonec stojí více (spočítejte si i ušlý zisk a nepřímé náklady), ale většinou někde za humny roste technologicky vyspělejší konkurence, která vám nakonec přetáhne klienty.

5. Špatně nastavené procesy a nulové plánování (Brodíte se v operativě a firma se rozpadá)

Spousta ředitelů vůbec neplánuje práci svých zaměstnanců a různé činnosti na sebe navazující. Byl jsem svědkem několika pracovních porad, kdy třeba začínali novou stavbu a neměli poptané subdodavatele a ani vytvořený plán prací. Majitel to řešil stylem: “Kdo tohle dělal na minulé stavbě? Zkusíte ho znovu poptat?” V ten den ale již měli mít naplánované, kdo na stavbu zítra nastoupí a kdy musí mít hotovo, aby mohli v práci pokračovat další nasmlouvaní řemeslníci.

A tohle platí ve všech odvětvích, je jedno, jestli stavíte domy nebo šijete boty. Jako majitel musíte řídit firmu a její procesy a ne se ztrácet v operativě a micromanagovat své zaměstnance. A už vůbec nesmíte práce dělat za ně, vaším úkolem je udávat směr, plánovat, aby bylo jasné, KDY a JAK je potřeba CO udělat.

Věci prostě dělejte s rozvahou a dostatečně dopředu. Ne vše půjde hned jako po másle, ale když už se někde něco zadrhne, tak se z toho poučte a upravte (či zavezte nové) procesy tak, aby se to příště už neopakovalo.

6. Problém příliš rychlého růstu

To zní divně, že? Jakýpak problém by mohl asi být, když rostete? Je dobré si ale uvědomit, že rychlý a nekoordinovaný růst nemusí ve skutečnosti přinést nic dobrého. Vemte si třeba, děti. Všichni chceme, aby rostly, ale nikdo nechce, aby měly za rok dva metry, nebo ano?

Stejně nezdravý může být růst i ve firmě, pokud tomu nepřizpůsobíte její činnosti. Je vám povědomá situace, kdy roste obrat, točíte miliony, desítky nebo stovky milionů na účtě, ale neustále doplácíte nějaké závazky z minulých období, a ne a ne se z toho kolotoče vyhrabat? Minulý rok jste obrátili třeba 500 milionů, ale místo zisku vám na konci roku zůstaly akorát závazky. Další rok tedy potřebujete otočit více, abyste zbývající závazky uhradili a taky něco vydělali. To ale znamená vzít více zakázek, najmout více zaměstnanců, rozšířit kanceláře, koupit nové stroje a najednou celý ten kolos stojí 2x více, naskáčou jen nové závazky a zisk firma stále negeneruje žádný.

Točit peníze totiž není složitý. Složitý je umět z toho kolotoče vytřískat nějaký zisk. Firma totiž není o obratu, ale o zisku. A s rostoucím obratem logicky rostou i náklady.

Proto musíte mít přehled ve svých financích, znát své skutečné náklady a zisky, a také vědět, kolik vás bude stát zvednout firemní kapacity třeba o 50 %, a jestli se vám doopravdy vyplatí nabrat o 50 % víc zakázek. Zní to úplně jasně, ale divili byste se, kolik podnikatelů to ve skutečnosti vůbec spočítané nemá.

7. Nulová digitalizace a automatizace

Tento bod navazuje na investice do firmy a jejího rozvoje, každopádně, je důležité zvlášť podtrhnout oblast, bez které budete byznys v 21. století budovat opravdu velmi těžce. Překvapuje mě, kolik firem si stěžuje, že nemá dost zakázek a přitom nemá vůbec žádné webové stránky. Nebo jsou to stránky 5 let staré, takže působí dojmem, jako byste nastoupili do 30 let starého auta. Taky ve vás nevzbudí úplně nejlepší důvěru, že?

Web už dávno není jen vizitka a vaše “online přítomnost” je dnes klíčová proto, aby vás kdokoliv našel, něco si o vás přečetl a mohl posoudit, jestli poptá vše služby, nebo raději zavolá konkurenci. Stejně tak je důležité web optimalizovat, aby ho vyhledávače lidem vůbec ukázaly na prvních stránkách a budovat brand na sociálních sítích. Bez toho se dnes totiž velmi těžko oslovují zákazníci či subdodavatelé.

Druhý bod digitalizace směřuje dovnitř firmy. Papíry a šanony můžete odvézt do sběru, dnes existuje spousta online nástrojů, které je nejen suplují (jak to mnozí bohužel stále vidí), ale (o co jde především) výrazně zefektivňují práci, ať už jde o plánování, řízení, komunikaci a cokoliv dalšího. Automatizace je dnes prostě základ a pokud k ní nesměřujete vy, vězte, že konkurence ano a opět jim to dává šanci nechat vás při první příležitosti někde v prachu daleko za sebou.

Asi už je vám jasné, že spousta bodů, které jsem zmiňoval, je spolu tak úzce propojená, že je třeba vše řešit komplexně. Pokud vaše “loď” protéká na jednom místě, brzo těch děr bude víc. A správný moment na to, svou loď opravit, je právě teď.

///

Kontakt

Zatím nám nemusíte sdělovat nic důvěrného. Pojďme si prvně domluvit schůzku.

Máte nějaké otázky ohledně našeho fungování? Napište nám nebo zavolejte a rádi se Vám budeme věnovat.

Léčení firem, s.r.o.
IČO: 053 98 347
Olomouc
Kaštanová 1055/14, 779 00