7 symptomů, podle kterých poznáte, že je firma v krizi (2. část)

Možná jste svou situaci našli už v minulém článku, kde jsem popisoval problémy týkající se změn na trhu, poklesu obratu, špatně spočítaných nákladů a ziskovosti či nulových investic do rozvoje firmy. Problémů ale bývá bohužel mnohem víc. Pokud se najdete i ve zbývajících 3, neotálejte a začněte krizi řešit.

5. Špatně nastavené procesy a nulové plánování (Brodíte se v operativě a firma se rozpadá)

Spousta ředitelů vůbec neplánuje práci svých zaměstnanců a různé činnosti na sebe navazující. Byl jsem svědkem několika pracovních porad, kdy třeba začínali novou stavbu a neměli poptané subdodavatele a ani vytvořený plán prací. Majitel to řešil stylem: “Kdo tohle dělal na minulé stavbě? Zkusíte ho znovu poptat?” V ten den ale již měli mít naplánované, kdo na stavbu zítra nastoupí a kdy musí mít hotovo, aby mohli v práci pokračovat další nasmlouvaní řemeslníci.

A tohle platí ve všech odvětvích, je jedno, jestli stavíte domy nebo šijete boty. Jako majitel musíte řídit firmu a její procesy a ne se ztrácet v operativě a micromanagovat své zaměstnance. A už vůbec nesmíte práce dělat za ně, vaším úkolem je udávat směr, plánovat, aby bylo jasné, KDY a JAK je potřeba CO udělat.

Věci prostě dělejte s rozvahou a dostatečně dopředu. Ne vše půjde hned jako po másle, ale když už se někde něco zadrhne, tak se z toho poučte a upravte (či zavezte nové) procesy tak, aby se to příště už neopakovalo.

6. Problém příliš rychlého růstu

To zní divně, že? Jakýpak problém by mohl asi být, když rostete? Je dobré si ale uvědomit, že rychlý a nekoordinovaný růst nemusí ve skutečnosti přinést nic dobrého. Vemte si třeba, děti. Všichni chceme, aby rostly, ale nikdo nechce, aby měly za rok dva metry, nebo ano?

Stejně nezdravý může být růst i ve firmě, pokud tomu nepřizpůsobíte její činnosti. Je vám povědomá situace, kdy roste obrat, točíte miliony, desítky nebo stovky milionů na účtě, ale neustále doplácíte nějaké závazky z minulých období, a ne a ne se z toho kolotoče vyhrabat? Minulý rok jste obrátili třeba 500 milionů, ale místo zisku vám na konci roku zůstaly akorát závazky. Další rok tedy potřebujete otočit více, abyste zbývající závazky uhradili a taky něco vydělali. To ale znamená vzít více zakázek, najmout více zaměstnanců, rozšířit kanceláře, koupit nové stroje a najednou celý ten kolos stojí 2x více, naskáčou jen nové závazky a zisk firma stále negeneruje žádný.

Točit peníze totiž není složitý. Složitý je umět z toho kolotoče vytřískat nějaký zisk. Firma totiž není o obratu, ale o zisku. A s rostoucím obratem logicky rostou i náklady. 

Proto musíte mít přehled ve svých financích, znát své skutečné náklady a zisky, a také vědět, kolik vás bude stát zvednout firemní kapacity třeba o 50 %, a jestli se vám doopravdy vyplatí nabrat o 50 % víc zakázek. Zní to úplně jasně, ale divili byste se, kolik podnikatelů to ve skutečnosti vůbec spočítané nemá.

7. Nulová digitalizace a automatizace

Tento bod navazuje na investice do firmy a jejího rozvoje, každopádně, je důležité zvlášť podtrhnout oblast, bez které budete byznys v 21. století budovat opravdu velmi těžce. Překvapuje mě, kolik firem si stěžuje, že nemá dost zakázek a přitom nemá vůbec žádné webové stránky. Nebo jsou to stránky 5 let staré, takže působí dojmem, jako byste nastoupili do 30 let starého auta. Taky ve vás nevzbudí úplně nejlepší důvěru, že?

Web už dávno není jen vizitka a vaše “online přítomnost” je dnes klíčová proto, aby vás kdokoliv našel, něco si o vás přečetl a mohl posoudit, jestli poptá vše služby, nebo raději zavolá konkurenci. Stejně tak je důležité web optimalizovat, aby ho vyhledávače lidem vůbec ukázaly na prvních stránkách a budovat brand na sociálních sítích. Bez toho se dnes totiž velmi těžko oslovují zákazníci či subdodavatelé.

Druhý bod digitalizace směřuje dovnitř firmy. Papíry a šanony můžete odvézt do sběru, dnes existuje spousta online nástrojů, které je nejen suplují (jak to mnozí bohužel stále vidí), ale (o co jde především) výrazně zefektivňují práci, ať už jde o plánování, řízení, komunikaci a cokoliv dalšího. Automatizace je dnes prostě základ a pokud k ní nesměřujete vy, vězte, že konkurence ano a opět jim to dává šanci nechat vás při první příležitosti někde v prachu daleko za sebou.

Asi už je vám jasné, že spousta bodů, které jsem zmiňoval, je spolu tak úzce propojená, že je třeba vše řešit komplexně. Pokud vaše “loď” protéká na jednom místě, brzo těch děr bude víc. A správný moment na to, svou loď opravit, je právě teď.

Kontakt

 

Máte nějaké otázky ohledně našeho fungování? Napište nám nebo zavolejte a rádi se Vám budeme věnovat.

Po – Pá | 8:30 – 17:30

  michal.radek@lecenifirem.cz

+420 727 800 377

Léčen firem, s. r. o.

IČO: 053 98 347
Olomouc
Kaštanová 1055/14, 779 00