7 symptomů, podle kterých poznáte, že je firma v krizi (1. část)

Cítíte se jako otrok své vlastní firmy? Trávíte prací 16 hodin denně, a přesto nic pořádně nefunguje? Anebo se bojíte odjet na dovolenou, aby se za pár týdnů vše nesesypalo? Nejste sami, potkávám spoustu podnikatelů v této situaci. Tento článek vám má pomoci uvědomit si, kde leží příčiny problémů a aktivně je začít řešit.

1. Nereflektujete změny na trhu a firma stagnuje

Bohužel, spousta majitelů dostane svou společnost do fáze, ve které ustrne. Podnikání jim přinese slušné peníze, pořídí si dům, auto a splní si své osobní sny, ale dál už se nestarají o to, kam by firma měla směřovat. Ale dříve nebo později se na trhu objeví nový dravý hráč nebo nějaká inovace a jednoduše je převálcuje. 

Poznáváte se v tom? Jak neusnout na vavřínech a reagovat na změny, které se dějí na trhu? Tou nejlepší variantou je pravidelně se vzdělávat, sledovat trendy a inovovat. Pokud cítíte, že to nedokážete sámi, dostaňte do týmu lidi s energií a elánem, kteří se na zavádění inovací dokážů zaměřit (důležité je dát jim k tomu také správné kompetence).

Takovým člověkem může být o generaci mladší zaměstnanec, který se přirozeně obklopuje novými technologiemi, ale také interim manažer, který ve stejném oboru podnikání nabral zkušenosti z jiných firem a dokáže rychle odhadnout, v čem vaše společnost zaspala také aplikovat patřičné změny a aktivní procesy. 

2. Rapidní pokles obratu a nepřizpůsobení režijních nákladů

Toto je jeden z nejkritičtějších problémů, na který musíte reagovat velmi rychle. Často se firmy v situaci, kdy jim z různých důvodů rapidně klesne obrat, jen nějak plácají, utrácí stejně, jako byly zvyklé a stále více se zadlužují, místo toho, aby upravily svou velikost a provozní náklady. Tzn. nechají si stejný počet zaměstnanců, stejně velké kanceláře, udržují stejně velký vozový park atd. Prostě nedojde k vůbec žádným škrtům.

Pokud takovému problému čelíte, musíte udělat radikální a rychlý řez, a i když vyhazování lidí a škrtání v rozpočtech není činnost, kterou by si někdo užíval (ale i takový manažeři se najdou), je to mnohem lepší cesta, než abyste o několik měsíců později museli zavřít celou firmu a vyhlásit na sebe konkurz.

Jeden z nejčastějších důvodů, proč k poklesu obratu dojde, je, že jste přestali aktivně shánět zakázky anebo nemáte funkční obchodní tým a marketing. Toto jsou často podceňované oblasti a podnikatelé mají tendenci dělat všechno ostatní, ale přiznejte si to, nové zakázky jen tak samy nepřijdou.

3. Nemáte správně spočítanou ziskovost, a proto ve firmě nezůstávají peníze

Dost často se potkávám s případy, kdy ve firmě absolutně nezapočítávají veškeré nákladové položky – například poměrnou část mezd zaměstnanců, kteří pracovali na nějaké zakázce, faktury od “ičařů”, které mohou být i za více projektů, ale s různými objemy práce, náklady na logistiku, kanceláře, administrativu, účetní apod. 

Dám vám příklad, který jsem bohužel zažil už vícekrát, když jsem ve firmách pomáhal zjistit, kde se ztrácí peníze. Majitel firmy mi tvrdil, že má na zakázkách 30 % zisku, ale když jsme opravdu spočítali všechny náklady, vyšlo to na 12 %. Nesekl se o pár procent, ale více než o 10. 

Zkrátka a jednoduše, pokud si nedokážete k tržbám správně přiřadit všechny nákladové položky, tak logicky nevíte, kolik (a jestli vůbec) vyděláváte. V takovém “rozpoložení” stačí, když přijde nečekaný větší výdaj, něco se pokazí, vypadne důležitý klient apod., a než se nadějete, jste po krk v problémech, které mohou firmu dorazit.

4. Neinvestujete do rozvoje firmy

I když vám firma funguje a vydělává, tzn. každý rok zůstávají na účtě peníze navíc, můžete si zadělávat na nečekané potíže, pokud neinvestujete. Nemyslím tím nějaké akcie, dluhopisy, drahé kovy apod. Základem rozvoje každého podnikání je především investice do sebe a dalšího rozvoje.

Může to být nákup nových výrobních strojů, obnova vozového parku (vždy si dobře spočítejte, jestli je výhodnější operativní leasing, nebo zaplatit hotově a třeba za 3 roky auta prodat), ale také zde patří investice do vzdělávání zaměstnanců, nových kanceláří, softwarů ale i třeba skladových zásob.

Samozřejmě je správné, abyste měli na firemním účtě finanční rezervu, ale rozhodně není správná strategie pořád dokola opravovat starý stroj (nebo auta) a mít kvůli tomu prostoje. Nejen, že to nakonec stojí více (spočítejte si i ušlý zisk a nepřímé náklady), ale většinou někde za humny roste technologicky vyspělejší konkurence, která vám nakonec přetáhne klienty.

Pokračování příště…

Kontakt

 

Máte nějaké otázky ohledně našeho fungování? Napište nám nebo zavolejte a rádi se Vám budeme věnovat.

Po – Pá | 8:30 – 17:30

  michal.radek@lecenifirem.cz

+420 727 800 377

Léčen firem, s. r. o.

IČO: 053 98 347
Olomouc
Kaštanová 1055/14, 779 00